
Етапи та терміни подання скарги до Антимонопольного комітету
Останнє оновлення 2024-02-17
Для того, щоб отримати послуги із супроводу й оскарженню тендерів, натисніть обраний варіант месенджера або скористуйтеся номером телефону вказаним на сайті.
Постійно діюча адміністративна комісія при Антимонопольному комітеті покликана розглядати письмові оскарження, предметом яких виступають понадпорогові закупівлі.
Суб’єктами оскарження можуть виступати наступні особи:
- юридичні;
- фізичні.
Але є важлива умова – скаржник обов’язково повинен бути зареєстрованим користувачем електронного Майданчику.
Етапи подання письмового оскарження
На законодавчому рівні встановлений единий порядок оскарження рішень під час проведення закупівель. Так, надіслати письмове оскарження можливо під час наступних етапів:
- Умови тендерної документації. В цій ситуації скарга може бути надіслана та прийнята до розгляду компетентною комісією Антимонопольного комітету тільку у разі, якщо ще не сплив строк подання пропозицій.
- Кваліфікація. Спірні питання можуть виникати після розгляду та оцінки тендерних пропозицій.
- Пре-кваліфікація. Суб’єктом оскарження, як показує практика, виступають учасники, які не були допущені до аукціону, оскільки подана пропозиція не відповідає висунутим кваліфікаційним та технічним умовам.
- Відміна тендеру. Скарги подаються у разі порушення законних прав та інтересів учасників процедури закупівлі. Але обов’язково це треба зробити до того, як буде укладений договір.
Строки оскарження
Законодавством встановлені наступні строки подання письмового оскарження до повноважної комісії Антимонопольного комітету:
- 1 етап – не пізніше, ніж за 4 дні до завершення процедури подання цінових, тендерних пропозицій учасниками (якщо скарга стосується етапу перемовин для оборонних потреб, то письмову заяву треба надіслати не пізніше, ніж за 2 робочих дні до завершення етапу);
- 2 етап – у разі допорогових та спрощених закупівель строк оскарження складає 2 робочих дні з моменту дискваліфікації. В інших випадках строк оскарження дорівнює 10 днів. Відрахунок починається або з моменту дискваліфікації, або з моменту оголошення переможця;
- 3 етап – протягом 5 днів з моменту проведення кваліфікації абсолютно всіх учасників процедури;
- 4 етап – у разі відміни тендеру письмове оскарження можна надіслати протягом 10 днів. Відрахунок строку звернення починається з моменту, коли учасник дізнався або повинен був дізнатися про те, що його права та інтереси були порушені.
Увага! Якщо договір з переможцем не був підписаний, надсилати скаргу до Антимонопольного комітету не треба. У такому разі усі рішення, дії або бездіяльність оскаржуються виключно у судовому порядку.
Особливості розгляду скарг
До числа зацікавлених осіб Антимонопольний комітет відносить заявника та замовника. Вони можуть бути присутніми під час розгляду скарги по суті. Але розгляд є відкритим та публічним, тому бути присутніми можуть й інші особи.
Під час розгляду оскарження по суті, Антимонопольний комітет має право:
- залучати експертів, фахівців для вивчення конкретного питання, отримання висновків або консультацій.
Аналогічно, висновки та консультації можуть надавати під час розгляду сторони. Після вивчення та встановлення відповідності діючим вимогам вони долучаються до матеріалів скарги. Обов’язково їх оприлюднюють на Майданчику разом із усіма додатками до оскарження.
Прийняття рішення
Фінальною стадією розгляду оскарження Антимонопольним комітетом є прийняття рішення. У документі можуть зазначатися наступні висновки:
- підтверджена наявність порушення прав чи інтересів учасника або спростування викладених у скарзі відомостей;
- задоволення вимог, викладених у скарзі, у повному обсязі або у певній частині;
- відмова у задоволення вимог скаржника;
- мотивувальна частина – в цій частині рішення викладаються детально усі докази та посилання на норми діючого законодавства, які регламентують цю сферу відносин;
- покладення на замовника обов’язку усунути порушення, внести виправлення або виконати інші дії (якщо скарга була задоволена в повному обсязі або частково).
Порядок набрання чинності та оскарження
Рішення Антимонопольного комітету ухвалюється в день розгляду та одразу оголошується замовнику та скаржнику. Після цього повний текст рішення публікується у відповідному розділі на електронному Майданчику. Рішення є публічним та відкритим, тобто його можуть переглянути усі зареєстровані користувачі.
Рішення набирає чинності у день оголошення та обов’язково підлягає виконанню обома сторонами. Якщо одна з сторін не задоволена результатами розгляду, вона має право на оскарження в судовому порядку. Строк оскарження рішення Антимонопольного комітету становить 30 днів. Відлік строку на оскарження починається з моменту оприлюднення документу на електронному Майданчику.
Вартість подання скарги до Антимонопольного комітету
За подання скарги до Антимонопольного комітету Кабінетом Міністрів встановлюється плата. Розмір обов’язкового внеску затверджений постановою №292 від 22.04.2020 року.
Цим нормативним документом встановлений не тільки розмір платежу за подання письмового оскарження, а також затверджений порядок здійснення плати через електронну закупівельну систему та алгоритм повернення внеску суб’єкту.
Розмір платежу за подання скарги
Сьогодні на законодавчому рівні встановлені наступні розміри платежів за подання письмового оскарження до Антимонопольного комітету:
- Якщо предметом оскарження виступає тендерна документація, характеристики закупівельного предмета (кількісні, технічні, якісні), кваліфікаційні критерії, які висуваються до учасників, прийняті рішення відносно замовника – стягується платіж у розмірі 0,3% від вартості предмета закупівлі або його частини, якщо оскарження стосується якогось лоту. Ця сума не може становити менше 2000 грн. та перевищувати 85 000 гривень.
- Якщо оскаржується тендерна документація в частині умов проведення закупівлі – розмір внеску становить 2000 гривень.
- Якщо предметом оскарження виступають дії або бездіяльність замовника, тільки у разі їх настання до проведення електронного аукціону відповідно до вимог чинного законодавства – за подання скарги потрібно внести платіж у розмірі 2000 гривень.
- Для оскарження цінової пропозиції, ціни енергосервісного договору вартість подання письмового оскарження складає 0,6% вартості предмета закупівлі (в цілому або його частини). Сума, яка підлягає стягненню не може становити менше 3000 гривень та перевищувати 170 000 гривень.
Увага! Розрахунок розміру платежу відбувається в автоматичному порядку та округлюється до наступних десяти гривень.
Внесок у повному обсязі зараховується до Державного бюджету або підлягає поверненню заявнику у випадках, встановлених законодавством.
Сьогодні діє вищевказана Постанова Кабінету Міністрів та нові розміри внесків за подання письмового оскарження до Антимонопольного комітету. Відповідно Постанова, яка діяла раніше, втратила свою чинність.
Вимоги до змісту скарги до Антимонопольного комітету
Кожен учасник процедури закупівлі має право на оскарження рішення, бездіяльності або дії замовника. Діючим законодавством встановлені вимоги до порядку подання скарги та її змісту.
Відразу слід зауважити, що звернутися до Антимонопольного комітету можна тільки через електронний Майданчик. Користувач обов’язково повинен пройти реєстрацію. Таким же чином сплачується внесок в розмірі, встановленому законодавством.
Подати скаргу можна на вкладці “Оголошення”, де розміщена інформація про закупівлю. Там є активна кнопка для оскарження.
Увага! Письмові скарги, надіслані поштою або іншим способом, крім електронного через Майданчик, до розгляду не приймаються. На це слід звернути увагу, щоб не пропустити строк оскарження.
Після оформлення скарги слід одразу внести платіж. Тільки після зарахування коштів відбудеться формування електронної реєстраційної картки, у якій будуть відображені всі дані та інформація про суб’єкта оскарження та саму скаргу. Після оформлення реєстраційної картки та внесення відомостей у Реєстр відкликати подану скаргу неможливо.
Як оформити скаргу: основні вимоги
Антимонопольним комітетом приймаються до розгляду виключно скарги, оформлені за всіма вимогами. Обов’язково мотивувати кожен пункт оскарження, претензій, підтвердити це письмовими доказами (у форматі PDF).
У скарзі слід відобразити наступні відомості:
- повну інформацію про замовника;
- прізвище, ім’я та по батькові або найменування юридичної особи, місце реєстрації або фактичного проживання, юридичну адресу суб’єкта, який подає оскарження;
- виклад фактичних обставин, які свідчать про порушення прав учасника, процедури закупівлі, передбаченої законодавством, прийняття протиправних рішень, інших дій або бездіяльності;
- підтвердження доказами кожної викладеної обставини;
- посилання на діючі нормативні правові акти;
- вимоги скаржника та їх обґрунтування.
Додатки до скарги
Скарга, надіслана в електронному вигляді, обов’язково повинна бути підкріплена письмовими доказами. У додатку можуть міститися наступні документи та матеріали:
- підтверджуючі факт порушення прав та інтересів учасника;
- протиправність рішення замовника;
- підтвердження внесення плати за подання оскарження до Антимонопольного комітету.
Складайте оскарження лаконічно, поступово, структуруйте кожне обґрунтування своїх вимог. Також звертаємо увагу, якщо хоча б одна підстава для відхилення пропозиції учасника є законним, навряд Антимонопольний комітет зможе задовольнити вимоги скарги.
