
Відповідальність за порушення правил кораблеводіння
Останнє оновлення 2025-06-10
Для того, щоб скористатися послугами адвоката за статтею 417 КК України, натисніть обраний варіант мессенджера або скористуйтеся номером телефону вказаним на сайті.
Розбираючи категорію військових злочинів, не можна не згадати про такий вид кримінальних правопорушень (далі – УП), як порушення (недотримання) правил водіння кораблів. Йтиметься про кораблі військового типу, а також суди спец. забезпечення.
Відповідальність за цей вид УП прямо передбачена чинним Кримінальним кодексом України (далі за текстом – КК України чи УКУ) та закріплена у 417-й статті УКУ.
| Зміст |
Кримінальна відповідальність за статтею 417 КК України
Важливо підкреслити, що правила кораблеводіння прописані в різних актах внутрішнього та міжнародного права, що містять не лише норми регулювання загального порядку корабельного водіння, а й самі правила, яких повинні дотримуватись особи, які керують такими плаваючими засобами.
Особи, причетні до порушень таких правил водіння військових кораблів, що призвело до руйнування корабля, загибель людей або інші тяжкі наслідки, будуть нести покарання у вигляді позбавлення волі строком від 5 до 15 років (відповідно до 417 ст. .КК України).
Характеристика складу злочину ст. 417 ККУ
Розкриваючи поняття основного безпосереднього об’єкта (ВОНО) даного УП, слід зазначити, що йдеться про регламентований порядок кораблеводіння для військових кораблів. Щодо ДТЗ (додаткового обов’язкового об’єкта), то в даному випадку це буде не тільки людське здоров’я та життя, а й право власності.
З об’єктивної сторони (ОС) УП необхідно охарактеризувати, як суспільно небезпечне діяння (дія/бездіяльність), що виникло внаслідок недотримання/порушення правил керування військовим плавзасобом і спричинило за собою суспільно небезпечні наслідки у вигляді загибелі людей або даних транспортних засобів. Щоправда, в даному випадку обов’язково має бути причинний зв’язок між наступними наслідками і діями осіб, які стали причиною цього.
Під корабельними складами (кораблями) мають на увазі бойові плавзасоби (міно- та авіаносці, крейсери, підводні човни), рейдові та морські судна забезпечення, які укомплектовані військовослужбовцями і знаходяться під безпосереднім офіцерським командуванням, а також кораблі спеціалізовані та технічні (торпедні) і т.д.), шлюпки та судна, що виходять у водний простір під українським морським військовим прапором.
Отже, під порушеннями правил керування корабельним транспортним засобом, а також іншим судном слід мати на увазі наступні:
- порушення встановленого переліку рятувальних заходів на морі;
- нехтування заходами безпеки у разі шторму чи інших НП (надзвичайних обставин);
- відсутність реагування на вжиття заходів щодо запобігання зіткненню плавзасобів у морі (включаючи ігнорування сигналів зустрічних плавзасобів);
- неправильне розміщення/комплектація вантажів;
- зупинення суден у заборонених місцях;
- недотримання/ігнорування вимог щодо навігаційних знаків;
- перевищення регламентованої ЦД (швидкості руху);
- порушення правил здійснення буксирування, пасажирської висадки/посадки, водолазних робіт;
- недотримання встановлених норм виходу/входу в порт (або з нього), а також правил подачі сигналів та маневрування плавзасобами;
- неправильне визначення курсу корабля (корабельного складу).
Також трапляються ситуації, коли правила експлуатації військового судна можуть порушуватися у вигляді видачі дозволу військовим начальником на вихід у відкрите море перевантажених чи технічно несправних кораблів. Цей склад УП не охоплюється 417 ст. КК України та у разі виникнення тяжких наслідків, злочин слід кваліфікувати за 2-ю ч. 426 ст., 3-ю ч. 424 ст. чи 2-й ч. 423-ї статті українського КК.
Для кваліфікації УП за 417-ю статтею УКУ (внаслідок порушення/недотримання чи ігнорування встановлених правил кораблеводіння) достатньо смерті хоча б однієї людини. Під смертю корабля мають на увазі його повне руйнування чи повінь. Іншими словами, корабельний засіб не підлягає технічному відновленню або ремонтні роботи з усунення його руйнувань економічно неефективні.
До інших тяжких наслідків можуть відносити такі:
- виникнення тілесних ушкоджень (тяжких/середньої тяжкості) інших осіб (включаючи членів екіпажу);
- нанесення суттєвої шкоди екології та навколишньому природному середовищу (ОПС);
- заподіяння значних матеріальних збитків, внаслідок посадки судна на мілину, або його зіткнення з наземними конструкціями/спорудами;
- зрив у виконанні бойового нанесення тощо.
У разі заподіяння інших тяжких наслідків або суттєвих матеріальних збитків внаслідок недотримання/ігнорування заходів безпеки при ремонтних роботах корабля або правил поводження з небезпечними для ОПС предметами/речовинами та інших діянь, які не пов’язані з керуванням кораблів, винні особи можуть понести покарання за статтям: 425, 414, 412, 274, 272, та 271.
Особи, які керують кораблями (корабельними складами) з допущенням порушень правил їх водіння, а також під час їх ушкодження/загибелі, які не до кінця виконали свої службові обов’язки та залишили плавзасоби, понесуть покарання відповідно до статей 428 та 417 ККУ.
Суб’єктами цього УП будуть військовослужбовці, які перебувають у процесі виконання своїх прямих обов’язків з управління судном або корабельним складом. Найчастіше це командири військових суден. Найчастіше ними є командири військових суден. Тому що саме командири відповідальні за безпеку та маневрування вищезазначених плавзасобів. Якщо корабельна аварія сталася на судні, що йде під керівництвом лоцмана і внаслідок місцевих обставин фартера, командир даного корабля не нестиме кримінальної відповідальності. Щоправда у разі виявлення командиром цього транспортного засобу небезпечних дій лоцмана з управління кораблем, він повинен усунути його від керування цим плавзасобом.
У деяких ситуаціях суб’єктами УП можуть бути старші помічники командира суден, помічники командира корабля, штурмани, вахтерні офіцери, боцмани та інші військовослужбовці (або військовозобов’язані під час проходження зборів), члени корабельного екіпажу (в т.ч. командири складів судів, у тому числі командири складів судів). в управлінні плавстредствами).
Суб’єктивну сторону УП за 417 ст. КК України, встановлюють виключно з необережності.
Що робити, якщо звинувачують за 417-ю статтею КК України
Військові злочини займають особливу нішу у кримінальному праві, тому викликають особливу увагу з боку правоохоронних органів. Це стосується й ст. 417-й чинного Кримінального кодексу. Тому якщо звинувачують за цією статтею, перше, що слід зробити особі, це звернутися за допомогою до грамотного адвоката або юристконсульту. Адже від цього може залежати його подальша доля.
Звернувшись до юридичної фірми «Турій та Партнери», Вам гарантовано нададуть належну юридичну допомогу швидко та якісно. Навіть найскладніші та заплутані ситуації не злякають наших фахівців, за плечима яких величезний багаж знань та багаторічна судова практика. Про це свідчать численні позитивні відгуки клієнтів адвокатського бюро Турій та Партнери.
