Стратегії продажу і ліквідації бізнесу
Останнє оновлення 2024-02-17
Коли розглядають стратегії продажу та ліквідації бізнесу? Якщо мова заходить про це, то або дане підприємство не відповідає напрямку розвитку і стратегічної політики холдингу, корпорації, або ж воно втратило свою актуальність.
Зміст |
Вибір стратегії продажу та ліквідації бізнесу
Якщо мова йде про велику корпорації, то тут важливо, щоб кожен напрямок її розвитку було потрібне. Продавати бізнес має сенс в тому випадку, якщо який-небудь напрямок діяльності втратило свою актуальність.
Як можна продати підприємство?
Перший варіант – це вихід основної (материнської) компанії з бізнесу. При цьому вона може зберегти частково свої акції або продати їх все. Мається на увазі вихід адміністративно і фінансово.
Другий варіант – це випадок, коли корпорація продає підприємство якомусь покупцеві (його потрібно заздалегідь знайти).
З усіх стратегій ліквідаційна процедура сама спірна і, мабуть, небажана. Особливо складно тим підприємствам, які займаються одним видом діяльності. Але якщо ліквідація відбувається на ранній стадії, то вона набагато краще, ніж процедура банкрутства.
Види корпоративних стратегій
Розрізняють такі види корпоративних стратегій як відновлення портфеля, його економія або реструктуризація.
Якщо мова йде про відновлення, то тут ми будемо говорити про відновлення діяльності збиткових підприємств і поліпшення їх діяльності. Це важливо, щоб оздоровити корпорацію. Для цього вирішуються проблеми тих підприємств, що входять в корпорацію, діяльність яких збиткова. Таку стратегію вибирають тоді, коли «проблеми» підприємства тимчасові. Підприємство працює в стабільній галузі, має позитивні перспективи, а в короткостроковому періоді можна поліпшити його показники.
Стратегія економії як корпоративна стратегія приділяє увагу зменшенню масштабів розширення (диверсифікації). Також в рамках цієї стратегії зменшують кількість підприємств. Якщо керівники корпорації прийшли до висновку, що вона занадто диверсифікована, то потрібно зосередити увагу на основних, найбільш прибуткових, напрямках.
Також існує стратегія реструктуризації. В цьому випадку переглядають склад основного портфеля компанії, а також процентні співвідношення в його рамках у всьому холдингу, корпорації. Коли потрібна подібна реструктуризація?
- По-перше, в довгостроковому періоді всі стратегії корпорації неактуальні і не принесуть користі. Також є частина підприємств, стабільно приносять збитки. Повністю переглядається стратегія.
- По-друге, по одному напрямку або за кількома існує криза.
- По-третє, керівництво корпорації змінилося і вирішило переглянути всю стратегічну політику.
- По-четверте, в галузі з’явилися нові товари, нові технології, тому потрібно змінити структуру її портфеля, щоб освоїти нові ніші і стати в них лідером.
- По-п’яте, підприємству потрібно купити велике підприємство. Щоб отримати вільні фінанси, потрібно продати кілька існуючих «дочок».
Стратегія ліквідації бізнесу
Однією з поширених стратегій є стратегія ліквідації. Це крайній варіант в рамках скорочення.
Якщо мова йде про фірму, то вона може протягом певного часу (нетривалого) закривати свої підрозділи з метою перегруповування роботи. В результаті повинна покращитися ефективність діяльності фірми, або відкритися якийсь напрямок. В рамках корпорації можуть бути ліквідовані окремі підприємства, діяльність яких збиткова або втратила свою ефективність.
Питання стратегії ліквідації є спірним. Вона вважається досить безглуздою. Вона повинна бути проведена на тому етапі, коли галузь бізнесу (підприємство або підрозділ) має хоч невеликий рівень корисності. Тоді можна буде продати, наприклад, обладнання, яке не використовується або використовується не на всю потужність. Також знизити кількість клієнтів, які повинні сплатити свою (дебіторську) заборгованість з тривалим періодом. Можна скоротити виробництво тих продуктів, які приносять найменший прибуток.
Дуже важливо при стратегії ліквідації звертати увагу на соціальне питання. Адже стратегія скорочення може відбитися і на персоналі компанії. Важливо тут застосовувати соціальний захист працівників корпорації і кожного підприємства окремо. Замість жорстких звільнень можна шукати варіанти типу скороченого робочого дня, скороченого робочого тижня, часткової зайнятості співробітників, переміщення в інші підрозділи або підприємства.
Стратегію ліквідації бажано застосовувати в крайньому випадку, якщо підприємство змушене визнати себе банкрутом і розпочати відповідну процедуру. Це спричинить за собою збитки акціонерів, а також співробітників.