
Відповідальність за порушення правил керування або експлуатації машин
Якщо вам потрібні послуги адвоката за статтею 415 КК України, натисніть обраний варіант мессенджера або скористайтесь номером телефону вказаного на сайті. Досвід у юриспруденції з 2004 року.
Правопорушення кримінального характеру, спрямовані проти виконання обов’язків з військової служби, зазначені у 19-му розділі Кримінального кодексу та найчастіше називаються військовими злочинами. Вони мають підвищений рівень суспільної небезпеки і можуть відбуватися переважно виключно військовослужбовцями, які присягнули не вірність народу. Одним із видів таких правопорушень є стаття 415 КК, що закріплює можливість залучення за порушення (недотримання) правил експлуатації або водіння спеціальних видів військових авто.
Зміст |
Відповідальність кримінального характеру за ст. 415-го УКУ
Можлива винна особа може загриміти за «ґрати» на строк від 2-х до 5-ти років, якщо вчинить дії щодо порушення закріплених правил, що стосуються експлуатації або водіння будь-якої машини (бойового, транспортного чи спеціального призначення), що в результаті спричинило у себе отримання потерпілим тяжких, середньої тяжкості тілесних ушкоджень чи загибелі потерпілого.
Якщо внаслідок таких дій загинуло кілька осіб, злочинець може отримати суворе покарання – від 5 до 10 років позбавлення особистої волі.
Характеристика складу, передбаченого ст.415 КК
Розглянутий склад злочину за весь час дії українського Кримінального кодексу, ухваленого у 2001-му році, не зазнавав жодних змін. Це говорить про правильну юридичну конструкцію диспозиції цієї статті, що дозволяє застосовувати її на практиці.
З об’єктивної сторони це правопорушення матиме місце, якщо злочинець, який має статус військового, не дотримується передбачених правил під час використання або водіння (управління) вказаним у диспозиції видом автомобіля. У цьому випадку для наявності складу повинні настати шкідливі (негативні) наслідки та мати причинний зв’язок між ними. Важливо пам’ятати, що ці правила закріплені не лише у військових статутах та ПДР, а й у спеціалізованих нормативних та законодавчих актах, що діють у формуваннях військового призначення або ЗСУ (Збройні сили України). Це в першу чергу обумовлено тим, що військові машини найчастіше використовуються в особливих умовах або в різноманітних місцевостях (наприклад, у пустелі, лісі, бездоріжжі), де прості ПДР просто не діють. Саме з цієї причини диспозиція цієї статті є бланкетною.
Під поняття водіння підпадає процес, під час якого здійснюється безпосереднє керування автомобілем, що рухається. Початком водіння є рух ходової частини авто (гусениць, коліс), а кінець – припинення руху. Між цими моментами на водія покладається обов’язок дотримуватись у строгому порядку передбачених правил водіння.
Експлуатація – це застосування таких автомобілів за призначенням, виконання техобслуговування, дотримання техправил та норм, які забезпечують нормальну (стабільну) роботу механізмів, систем та агрегатів, а також суворе дотримання вимог (правил) безпеки, причому в будь-яких умовах.
Під спеціальною машиною мається на увазі автомобіль зі встановленим на ньому спецобладнанням, призначеним для управління зброєю або військами, технічного та бойового обслуговування (санітарний транспорт, техніка зв’язку, інженерна техніка самохідного типу).
Транспортною машиною є автомобіль, який використовується для здійснення перевезень військової техніки, військовослужбовців, їхньої зброї чи інших господарських чи матеріальних засобів. Сюди також відносять машини, що застосовуються для щоденного культурно-побутового/господарського та іншого обслуговування військ.
Бойовим автомобілем слід вважати колісну або гусеничну самохідну установку, на якій встановлено будь-яке озброєння, що застосовується для ведення військових дій, забезпечення управління військовими підрозділами та перебігом бою (самохідні установки ракетного та артилерійського типу, БТР-и, танки).
Найчастіше на практиці військовослужбовців за цією статтею залучають за такі дії:
- неприйняття заходів для зупинки авто, внаслідок чого був збитий пішохід, що перебігав через дорогу;
- порушення норм під час руху заднім ходом, після якого водієм було скоєно наїзд на військового, який спав біля задньої частини авто;
- виїзд водія, який керує такою машиною, на зустрічну смугу руху, внаслідок чого він зіткнувся з іншим авто.
Що стосується порушення встановлених правил використання авто, то сюди можна віднести випуск у рейс машини, яка була технічно несправною, передача керма іншій людині, яка не має права на керування.
Суб’єктивна сторона розглянутого правопорушення може характеризуватись виключно необережною формою вини. Якщо в ході проведення досудового розслідування було встановлено, що злочинець порушував ПДР з метою вбити потерпілого або завдати йому тілесних ушкоджень, то його дії потрібно кваліфікувати як умисний склад відповідного злочину проти здоров’я або життя людини.
Логічно, що у військових злочинах, як і у складі, суб’єктом може бути тільки військовослужбовець, який безпосередньо здійснює управління рухом таким автомобілем. Крім того, суб’єктом може бути також військовий, який забезпечує безпеку руху або відповідальну за експлуатацію машини особу. Природно, що в даному випадку, для того, щоб притягнути військового до відповідальності не має жодного значення, чи вміє водій керувати машиною і чи був він штатним водієм.
Крім того, не може бути притягнутий до відповідальності військовий, який навчається водінню на якомусь навчальному авто під безпосереднім наглядом уповноваженого інструктора. Тут інструктор є відповідальною особою з питання безпеки водіння, тому саме він відповідатиме перед законом у разі порушення правил водіння.
Що робити, якщо звинувачують за ст. 415 КК України
У більшості випадків винуватців притягають до відповідальності кримінального характеру у разі порушення правил дорожнього руху в умовах дорожнього руху в населеному пункті, де, наприклад, габарити спецтехніки військового призначення значно ускладнюють безпечні маневри, що може призвести до аварії. Цей склад правопорушення відрізняється від злочину, передбаченого статтею 286 КК, але має більше схожих характеристик, ніж характерних. Тому під час проведення досудового розслідування потрібно провести судову автотехнічну експертизу, яка таки встановить ступінь відповідальності водія у тій чи іншій ситуації та норми правил дорожнього руху, які були ним порушені.
У будь-якому випадку, оскільки ця категорія злочинів скоюється лише з необережності, якщо Вам було пред’явлено звинувачення за статтею 415 КК, важливо визначитися зі своєю позицією – або визнати провину, всіляко допомагати потерпілому і таким чином пом’якшити можливе покарання, або заперечувати свою причетність до події злочину у повному обсязі. Але в будь-якому випадку краще мати грамотного та досвідченого захисника. Адвокати юридичної фірми «Турій і Партнери» мають широкий вибір юридичних інструментів, що дозволяють прийти до найбільш сприятливого для клієнта результату кримінального провадження, що призведе або до закриття справи на стадії досудового розслідування, або до виправдувального вироку за результатами всебічного розгляду справи в суді. Головне для цього адвокатське об’єднання – задоволений клієнт.