
Відповідальність за незаконний видобуток, збут, придбання, передачу, пересилання, перевезення, переробку бурштину
Якщо вам потрібні послуги адвоката за статтею 240-1 КК України, натисніть обраний варіант месенжера або скористайтесь номером телефону вказаним на сайті. Досвід у юриспруденції з 2004 року.
Питання незаконного видобутку та збуту бурштину як ніколи актуальне для України. На жаль, до ухвалення Закону №402-9 від 19.12.2019 р. (далі за текстом – Закон) він ще був і не врегульований. Тільки після того, як у 2-му читанні Верховна Рада України (ВРУ) підтримала законопроект і сам Закон у цілому, було встановлено порядок бронювання земельних ділянок до початку проведення конкурсів/аукціонів для потреб надрокористування. Особливо це порушило питання видобутку бурштину. Адже цим Законом запровадили єдиний дозвіл, на основі якого можна проводити розвідку з подальшим правом видобутку цього каменю на 5 років. При цьому площа ділянок видобутку має бути не більше 10 га. Цей дозвіл може отримати особа на електронному аукціоні ПроЗорро. Раніше Кодекс про надра не містив такої норми.
Крім того, законодавець з метою легалізації видобутку бурштину встановив початкову ціну продажу таких спецдозволів на аукціонах. Тепер, щоб законно добувати цей дорогоцінний камінь органічного походження, потрібно сплатити 2000 НМДГ, що в переказі на гривні становить 34 тис. Це ціна 1-го га землі для видобутку. Можна відзначити, що такий підхід у легалізації дуже виправданий. Адже до ухвалення Закону початкову ціну розраховував ЦОІВ. Він виходив із вартості ресурсів та запасів ПІ (корисних копалин), а також ділянок надр та родовищ, застосовуючи при цьому методику, затверджену КМУ(Кабміном України).
Але найголовнішим досягненням законодавця у питанні захисту навколишнього природного середовища та надр було введення кримінальної відповідальності за несанкціоновану переробку, перевезення/пересилання, придбання збут та видобуток бурштину. До ухвалення вищезазначеного Закону дана норма відповідальності була відсутня у чинному Кримінальному кодексі України (далі за текстом – УКУ).
Крім цього, законодавцем було встановлено кримінальну відповідальність (далі за текстом – УО) за несанкціоновану передачу, переробку, перепис, продаж та придбання корисних копалин, які не мають документального підтвердження своєї законності. Також УО встановили за ухилення від земельної рекультивації.
Окрім кримінальної, чинним Кодексом України про адмін. правопорушення (КУпАП) встановлено та адмін.відповідальність (58-1 стаття).
Зміст |
Адміністративна відповідальність за статтею 58-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення
Як і кримінальний, законодавчих змін зазнав і Адміністративний кодекс України. Після ухвалення Закону №402-9 від 19.12.2019 р. КУпАП доповнили статтею 58-1.
Даною статтею ввели адмін.відповідальність за видобуток корисних копалин із застосуванням сертифікованого обладнання (ч.1 ст. 58-1 КУпАП). Тепер правопорушникам доведеться сплатити до державної скарбниці штраф у розмірі 100-200 НМДГ (громадянам), 200-300 НМДГ (посадовим особам).
Крім того, якщо особа вчиняє дії, зазначені у вищезгаданій частині статті 58-1 КУпАП і протягом року зазнає повторного адмін.стягнення (за алогічне правопорушення), тоді винним особам (як посадовим особам, так і звичайним громадянам) виписують штраф у розмірі 30 -100 НМДГ.
Кримінальна відповідальність за статтею 240-1 КК України
Ще недавно ситуація в Україні з незаконним видобутком і збутом бурштину була дуже плачевною. Все через відсутність відповідальності та законодавчого врегулювання цього питання. Саме тому правоохоронці розводили руками і просто заплющували очі на те, що відбувається. Але з ухваленням Закону та доповненням українського Кримінального кодексу статтею 240-1, ситуація докорінно змінилася.
Тепер незаконно добуючи, набуваючи, збуваючи, зберігаючи, пересилаючи та переробляючи бурштин, законність походження якого не має відповідного документального підтвердження, можна не тільки заплатити чималий штраф (від 3-х до 10-ти тис. НМДГ), а й отримати обмеження волі ( на 2-3 роки), і навіть «потрапити за ґрати» терміном до 3-х год. Цю санкцію закріплено в 1-й частині 240-1 статті УКУ.
Якщо ж протиправні дії відбуваються у великих розмірах, на об’єктах чи територіях ПЗФ (природно-заповідного фонду) або мають повторність, тоді для винних осіб може настати кримінальна відповідальність у вигляді позбавлення волі на 4-7 рік (відповідно до 2-ї частини чинної статті УКУ). У цьому допускається конфіскація имущества.
В случае совершения данного уголовного правонарушения (далее по тексту – УП) по ч.1 вышеуказанной статьи УК Украины должностными лицами с применением своего служебного положения, им грозит лишение свободы от 5-ти до 8-ми год и конфискация имущества (3-я часть действующей статьи УКУ).
У разі вчинення даного кримінального правопорушення (далі за текстом – УП) за ч.1 вищевказаної статті КК України посадовими особами із застосуванням свого службового становища, їм загрожує позбавлення волі від 5-ти до 8-ми років та конфіскація майна (3-я частина чинної статті ККУ).
Важливо підкреслити, що говорячи про значні розміри, то тут йдеться про вартість бурштину, яка в 100-о і більше разів більша за НМДГ.
Аналіз складу злочину, передбаченого ст. 240-1 КК України
Родовим об’єктом даного УП є ОПС – навколишнє природне середовище. Щодо основного безпосереднього об’єкта (ОНО) злочину за 240-1 статтею ККУ, то до нього відносять регламентований порядок комплексного та раціонального застосування та захисту бурштину (як корисної копалини загальнодержавного значення). Додатковим факультативним об’єктом УП є людське здоров’я, життя та інші блага.
Говорячи про предмет вищезгаданого злочину, їм слід вважати бурштин. Під поняттям «бурштину» необхідно розуміти дорогоцінний камінь (ювелірну сировину), який належить до неметалічних ПІ загальнодержавного значення.
Об’єктивну сторону (ОС) цього УП становитиме ряд діянь, що здійснюються щодо бурштину:
- переробка (наприклад, створення прикрас із цього каменю);
- перевезення (полягає у навмисному переміщенні будь-яким видом транспорту бурштину (предмету УП), не виїжджаючи за межі території нашої держави з порушенням правил/порядку, регламентованих українським законодавством);
- пересилання (є нелегальним переміщенням даного каменю у просторі біля нашої держави);
- зберігання (володіння (незалежно від тимчасового проміжку) каменем без відповідних законних дозволів)
- передача (передача бурштину у володіння (постійне використання або тимчасове зберігання) без належного законного дозволу);
- придбання;
- видобуток (є процесом вилучення цього дорогоцінного каменю з надр будь-яким методом).
Не можна не виділити обов’язкової ознаки УП, передбаченої статтею 240-1 УКУ. Їм слід вважати непідтвердження належними документами легальності походження видобутого бурштину. Саме тому незаконність зазначених вище дій буде обов’язковою умовою, за якої для винних осіб наступатиме кримінальна відповідальність.
Суб’єктом цього УП може бути, як пересічні громадяни, і посадові особи. Суб’єктивна ж сторона (СС) кримінального правопорушення, передбаченого статтею 240-1 КК, має форму лише прямого наміру.
Що робити, якщо Вас звинувачують за статтею 240-1 КК України
В связи с тем, что нормы в действующем УК Украины относительно ответственности за незаконную добычу и сбыт янтаря, сравнительно недавно начали применяться правоохранителями на практике, очень важно, чтобы обвинительные акты обосновывались и оформлялись надлежащим образом. Поэтому, если Вам пытаются предъявить обвинение, чтобы избежать неблагоприятных последствий, обязательно следует воспользоваться услугами адвокатов. Юридические защитники адвокатской фирмы «Турий и Партнёры» с радостью готовы Вам помочь! Они помогут отстоять Ваши права и защитить от возможных противоправных действий со стороны правоохранительных органов.