
Відповідальність за перешкоджання законній діяльності професійних спілок, політичних партій, громадських організацій
Якщо вам потрібні послуги адвоката по 170 статті КК України, натисніть на обраний варіант месенжера або скористайтеся номером телефону вказаним на сайті. Досвід в юриспруденції з 2004 року.
Згідно з чинним на українській території Кримінального кодексу (КК) залишилося не так багато статей, які ніколи не зазнавали ніяких змін. Однією з них є ст.170-а, яка передбачає відповідальність за дії умисного характеру, що стосуються перешкоджання законному функціонуванню громадських організацій, політичних партій або ж профспілок, а також їх органів.
За такі дії, в разі визнання судом винним, можна отримати до трьох років «тюрми» або до 2-х рік робіт виправного характеру, причому з обов’язковим застосуванням додаткового покарання у вигляді позбавлення права займатися вказаною судом діяльністю або займати певні посади (до 3 х рік).
Зміст |
Ознаки складу злочину, передбаченого 170 статтею ККУ
Орієнтуючись на статтю 36-ю українського Основного Закону, кожен український громадянин має право вільно об’єднуватися в різні громадські організації, а також політпартії для того, щоб здійснювати захист своїх особистих свобод і прав. Винятком є випадки, прямо передбачені в законодавстві, які обмежують дане право з метою забезпечення інтересів громадського порядку і нацбезпеки.
Поняття громадської організації має на увазі громадянське об’єднання, яке створюється з метою захисту і відстоювання своїх передбачених законом інтересів (включаючи вікові, національно-культурні, спортивні, творчі та інші).
Говорячи про політичні партії, то під ними слід розуміти зареєстровану в певному законному порядку добровільні громадські об’єднання, в числі яких присутні прихильники різних програм з розвитку суспільства. Мета політичної партії – сприяти виділенню і формуванню волі громадян (політичного характеру).
Під поняттям профспілок (професійних спілок) слід розуміти неприбуткові добровільні громадські (цивільні) організації, що об’єднують тих громадян, яких пов’язують певні (загальні) інтереси. Найчастіше мова йде про трудову діяльність професійного характеру. неприбуткова добровільна громадська організація, в якій об’єднані У більшості випадків створення таких профспілок не вимагає якихось попередніх домовленостей, і грунтується на принципах свободи вибору їх членів.
Під органами вищевказаних організацій розуміються передбачені статутами вищі органи управління (з’їзди, конференції, загальні збори), а також виконавчі органи, які вони створюють (президії, пленуми, комітети та ін.).
Аналізованих правопорушення з об’єктивної сторони характеризується здійсненням дій або наявністю бездіяльності, яке виражається в перешкоджанні законній діяльності зазначених в диспозиції статті організаціям.
Діяльність буде визнаватися законною, якщо вона не суперечить нормам, встановленим в Конституції і Законах України, а також здійснюється в чіткій відповідності з їх статутними принципами і / або програмними цілями.
Що стосується перешкоджання протиправної діяльності зазначених об’єднань, то такі дії не будуть підпадати під аналізований склад злочину. Протиправними будуть визнаватися дії громадських організацій і політпартій, які спрямовані на:
- створення не передбачених законом воєнізованих формувань;
- здійснення посягання на здоров’я населення, людські свободи і права;
- пропаганду насильницьких дій або війни;
- протиправне захоплення держ. влади;
- порушення цілісності різних територій, а також суверенітету держави;
- зміна конституційного ладу через прояви будь-яких насильницьких дій;
- ліквідацію української незалежності;
- створення ворожих рухів, заснованих на конфліктах расового, релігійного або міжетнічного характеру.
Дані об’єднання громадян апріорі не можна легалізувати.
Важливо розуміти, що чинне українське законодавство ставить під заборону включення в будь-політпартії співробітників ОВС, СБУ, суддів, прокурорських працівників, військовослужбовців та інших категорій державних осіб.
Крім того, діяльність і формування структурних підрозділів політпартій неможливо в судових органах та ОІВ, військових формуваннях, виконавчих органах МСУ, а також в навчальних закладах або підприємствах, що мають державне значення.
Перешкоджанням передбаченому законом функціонуванню політпартій визнається:
- безпідставне залучення керівництва або членів партії до будь-якої юридичної відповідальності для того, щоб знизити ефективність їх діяльності;
- протиправне усунення політпартії від майбутньої участі у виборах;
- створення певних перешкод для реалізації партією своїх планів у фінансовій, майновій або іншій області;
- безпідставний і протизаконний заборону діяльності політпартії;
- протиправне втручання посадових осіб органів МСУ (місцевого самоврядування), держвлади в створення або внутрішню діяльність партій або їх місцевих осередків.
Крім того, перешкоджання може виразитися в насильстві, погрозах або іншому протизаконному вплив на керівництво чи інших членів громадських організацій, політпартій або профспілок з метою недопущення виконання ними своїх обов’язків або прийняття протизаконного рішення. Склад розглядуваного злочину також може мати місце в разі перешкоджання добровільного вступу громадян в зазначені об’єднання.
Цікаво, що перешкоджання може здійснюватися щодо об’єднання громадян будь-якого рівня (ланки) і з будь-яким статусом:
- всеукраїнської, регіональної, обласної, місцевої або первинної профспілкової організації;
- громадському об’єднанню з міжнародним, місцевим або всеукраїнським статусом;
- всеукраїнської структурі політпартії або її осередкам місцевого рівня.
Природно, що в разі явної злочинності способу перешкоджання (наприклад, порушення рівноправності громадян, службове підроблення, погроза вбивством, заподіяння тілесних ушкоджень різного ступеня тяжкості, перевищення службових повноважень або влади), то такі дії потрібно кваліфікувати за сукупністю злочинів.
Аналізованих правопорушення є закінченим з того моменту, коли було зовсім хоча б одну дію або бездіяльність, передбачене в диспозиції ст.170-ї КК.
Що робити, якщо пред’явили звинувачення за ст.170 КК
У разі пред’явлення звинувачення по даній статті варто спочатку розібратися в тонкощах даного виду складу злочину, який є досить складно доказовим. Тут не можна обмежуватися виключно допитами свідків і вилученнями оригіналів документів. Проведення експертиз також не стане головним доказом під час судового розгляду, адже на сьогоднішній день не існує специфічних експертних досліджень, що стосуються перешкоджання діяльності вищевказаних об’єднань громадян.
Але все ж якщо звинувачення було пред’явлено, і обвинувальний акт спрямований до суду, краще рішення це послуги юридичної компанії, що дозволить з найменшими фінансовими втратами добитися найбільш сприятливого результату для підзахисного.