
Відповідальність за порушення таємниці голосування
Якщо вам потрібні послуги адвоката по 159 статті КК України, натисніть на обраний варіант месенжера або скористайтеся номером телефону вказаним на сайті. Досвід в юриспруденції з 2004 року.
Відповідно до статті 71-ій українській Конституції кожному громадянину гарантується право на вільне волевиявлення, що стосується права вибору представників до органів місцевого самоврядування та державної влади, які здійснюються за допомогою таємного голосування на основі прямого, а також рівного, загального виборчого права.
Здійснення розголошення таємниці голосування є грубим порушенням одного з найважливіших конституційних громадянських прав, тому такі дії підпадають під статтю 159-ую українського Кримінального кодексу.
Зміст |
Склад злочину і передбачені покарання
За вчинення дій щодо умисного порушення таємниці голосування під час здійснення процедури проведення референдуму або виборів, яке проявилося у вигляді розголошення волевиявлення будь-якого учасника референдуму або виборця, винна особа може отримати одне з таких альтернативних видів покарань:
- до 2-х років позбавлення волі;
- до 3-х рік обмеження особистої свободи;
- від 300 до 500 НМДГ (від 5100 до 8500 гривень) грошового штрафу.
Об’єктивна сторона аналізованого правопорушення може виражатися у вчиненні дій, які спрямовані на порушення таємниці голосування, тобто спеціального порядку виборів, що забезпечує здійснення громадянином свого виборчого права без втручання будь-яких осіб.
Дане порушення може виражатися в будь-якому штучному створенні перешкод для виборців під час здійснення свого виборчого права. Воно може виражатися в таких активних діях:
- в навмисній видачі виборцям непронумерованих бюлетенів;
- в присутності сторонніх осіб під час заповнення виборчого бюлетеня;
- у вимозі дати інформацію про те, за якого саме кандидата виборець віддав свій голос.
Що стосується порушення таємниці голосування шляхом нездійснення будь-яких дій (тобто, в бездіяльності), то воно може проявлятися, наприклад, в не опломбування скриньок, в які виборці кидають свої бюлетені, які не установці закритих спецкабін, де виборці заповнюють видані бюлетені.
Варто зазначити, що обов’язковою ознакою об’єктивної сторони розглянутого правопорушення є час його вчинення, тобто порушення таємниці голосування можливе тільки безпосередньо під час здійснення процедури проведення референдуму або виборів. Однак підготовчі дії, спрямовані на контроль волевиявлення виборців можуть відбуватися до моменту проведення голосування (наприклад, установка в приміщеннях, де проводиться голосування, спеціальної апаратури). Крім того, з’ясовувати інформацію про те, хто з виборців за яку партію або кандидата проголосував, можна і після закінчення виборів, наприклад, під час здійснення підрахунку голосів, якщо до цього бюлетені були відповідним чином відзначені.
Що стосується об’єкта злочину, то в даному складі їм є встановлений чинним законодавством порядок голосування під час проведення виборів усіх рівнів, в тому числі міських, селищних і сільських голів та депутатів, Президента України.
Якщо говорити більш детально про законодавче регламентування дій, що підпадають під розглянуту статтю, то в першу чергу потрібно розібратися в тому, що ж є таємницею голосування в юридичному значенні. Так, таємниця голосування – це принцип конституційного характеру виборчого права, який регламентує, що з метою забезпечення вільного і таємного здійснення виборцем свого права на волевиявлення не можуть допускатися будь-який контроль або нагляд за процесом голосування під час заповнення їм виборчого бюлетеня. Виборець повинен забезпечуватися такими умовами таємниці голосування, які повністю виключають можливість здійснення контролю процесу голосування іншими особами.
Організаційні моменти голосування регулюються в першу чергу Конституцією України, а також Виборчим кодексом України, який прийнятий 19.12.2019 за №396-IX. Відповідно до чинного законодавства, голосування повинно проводитися в спеціально обладнаних для цього приміщеннях. У них повинні бути визначені місця для видачі виборцям встановленого зразка бюлетенів, обладнані в достатній кількості кімнатами і кабінами для забезпечення таємного голосування, а виборчі урни стояти таким чином, щоб під час голосування, при підході, виборець в обов’язковому порядку проходив через встановлені кабіни.
Дільничні виборчі комісії несуть відповідальність за організаційні питання, що стосуються голосування, забезпечення для виборців таємниці волевиявлення, належного обладнання приміщень, а також підтримання їх в належному стані.
Як можна зрозуміти, суб’єктивна сторона даного правопорушення характеризується виключно прямим умислом, тобто злочинець усвідомлює, що порушує таємницю голосування і проявляє бажання вчинити такі дії. Якщо порушення таємниці голосування відбувається з необережності, то відповідальність по розглянутій статті виключається, але при наявності певних додаткових підстав, які стосуються присутності значної шкоди, може підпадати під службову недбалість (стаття 367-ая КК). Наслідки, способи, мета і мотиви скоєння даного виду правопорушення жодним чином не впливають на його кваліфікацію.
Що стосується суб’єкта даного злочину, то їм може бути виключно член виборчої комісії або інша уповноважена службова особа, що має пряме відношення до виборчого процесу.
Що робити, якщо звинуватили за порушення таємниці голосування
В останні роки незалежності в Україні дуже часто проводяться вибори різних рівнів. У зв’язку з цим багато політичних сил, крім законних методів просування своїх сил в усі державні структури, застосовують не дуже «чисті», завуальовані методи. Підкуп членів виборчих комісій не є винятком. В даному випадку довести провину членів політичних партій або представників кандидата важко, адже залучення до відповідальності відбувається виключно по відношенню до особи, що має пряме відношення до виборів.
Звичайно, в більшості випадків члени виборчих комісій залучаються до адміністративної відповідальності за ті чи інші порушення виборчого процесу, але якщо справа заходить про порушення таємниці голосування, то тут звичайним адміністративним стягненням не обійтися, за такі дії передбачено виключно кримінальний вид відповідальності. Звичайно, злочин за ст.159-ї КК довести досить складно, що підтверджує мінімальне кількість вироків, які були винесені українськими судами по даній статті. Але в разі пред’явлення звинувачення за вказаною статтею, варто максимально грамотно подбати про свій захист. Ринок фахівців, які надають адвокатські послуги, в Україні сильно переповнений, що говорить про низьку якість обслуговування і, як підсумок, мінімальна кількість реабілітують рішень. Але в юридичній компанії «Турій та Партнери» об’єднали свої сили тільки кращі кримінальні адвокати. Вони є фахівцями найвищого класу в роботі, в тому числі, в сфері виборчого права, тим більше якщо справа заходить про захист від обвинувачення за статтею 159-ой КК, яка в судовій практиці вважається практично «мертвої», тобто важко доказовою.