
Відповідальність за надання неправдивих відомостей до органу ведення Державного реєстру виборців або інше несанкціоноване втручання в роботу Державного реєстру виборців
Для того, щоб скористатися послугами адвоката, натисніть на обраний варіант месенжера або скористуйтеся номером телефону вказаним на сайті. Досвід в юриспруденції з 2004 року.
Виборчий процес являє собою досить складний механізм, який вимагає злагодженої роботи. Тут мова йде не тільки про право громадян на голосування, але і роботі членів виборчих комісій з підготовки списку виборців (включаючи громадян, які мають право брати участь у референдумах) і порядку ведення Державного реєстру виборців (далі по тексту – ДРВ).
З огляду на вищесказане, слід зазначити, що основні принципи і порядок збору та передачі всієї інформації про виборців до відповідних органів, закріплені в ВКУ (Виборчому кодексі України), який набрав чинності 01.01.2020г., А також в ЗУ «Про Центральну виборчу комісію» № 1932-4 від 30.06.2004г. (З діючими правками, внесеними після прийняття ІКО). Недотримання усіх вимог з надання правдивих відомостей про виборців до органів Державного реєстру або інші протиправні дії, що впливають на безпосереднє функціонування ВКУ, загрожує для винних осіб адміністративної або кримінальної відповідальністю, передбаченими діючими кодексами України (КоАП і КК). Важливо розуміти, що за подібні правопорушення можна заробити не тільки штраф, але і реальний «термін».
Адміністративна відповідальність за порушення порядку ведення Державного реєстру виборців та порядку передачі інформації про виборців до органів Державного реєстру виборців
Порушуючи законний порядок ведення ГРІ (включаючи порядок складання та передачі інформаційних карток про виборців до органу ГРІ), терміни надання інформації про виборців у ГРІ (в т.ч. виборчу комісію), а також переліку українських громадян, у яких є право голосу на референдумах , посадовим особам (відповідальним за вищевказане) загрожують штрафні санкції в розмірі 20-ти-30-ти НМДГ (1-я частина 212-7 КУпАП).
Якщо посадові особи порушують законні терміни і порядок подачі виборчих списків (включаючи тих громадян, які можуть голосувати на референдумах) спеціальним виборчим комісіям (далі по тексту – ІК), а також комісіям, які відповідають за проведення референдумів, тоді їм загрожує штраф у розмірі, передбаченому 2-й частиною 212-7 статті КУпАП (20-50-т НМДГ). Також штрафні санкції в вищевказаному розмірі можуть накладатися і на посадових осіб, що надають недостовірні виборчі списки (включаючи списки громадян, що беруть участь в референдумах).
У разі порушення законних вимогах, що стосуються виготовлення нових примірників виборчих списків, сформованих для повторного голосування (включно з усіма уточненнями, внесеними у день голосування до виборчого списку), для винних осіб (членів ВК) передбачений штраф в розмірі, встановленому 3-й частиною ст . 217-7 КУпАП (10-20 НМДГ).
Кримінальна відповідальність за передачу неправдивої інформації в органи обліку Держреєстру виборців або інші несанкціоновані втручання в роботу Держреєстру виборців
Коли в органи ведення ДРВ навмисне надається недостовірна інформація, що стосується виборців, або в базу даних ДРВ навмисне вносяться недостовірні відомості або ж здійснюються протиправні маніпуляції з інформацією з бази даних ДРВ (в т.ч. інші протиправні втручання в роботу бази даних ДРВ), замість адміністративної, винну особу понесе кримінальну відповідальність. Так, виходячи з санкцій 1-ї частини 158-ї статті КК України, злочинець може «потрапити за ґрати» на 2-4 роки і позбутися права знаходиться на певних посадах або займатися певним видом діяльності до 5-ти рік.
У разі повторного вчинення (або групою осіб за попередньою змовою) членами ІК або комісії, що займається референдумом, посадовими особами, які користуються службовим становищем, законними представниками кандидата в Президенти України, партійними представниками та іншими посадовими особами (перерахованими в другій частині 158-ї статті КК Україна) дій, зазначених в 1-й частині діючої статті КК, винних буде покарано відповідно до 2-ю частиною 158-ї статті ККУ. Так злочинцям загрожують кримінальні санкції у вигляді позбавлення волі на строк 7-10-ть років з забороною заняття певних посад або ведення певної діяльності до 5-ти рік.
Склад злочину статті 158 КК України
Розбираючи склад кримінального правопорушення, передбаченого 158 статтею ККУ, в першу чергу необхідно виділити об’єкт злочину (ОЗ). До нього відносять законні принципи і основи виборів (в т.ч. що стосуються порядку та організації голосування, оголошення результату виборів і підрахунку виборчих голосів). Предметом посягань згідно обох частин 158-ї статті ККУ виступають виборчі бюлетені або інші виборчі документи.
Склад об’єктивної сторони (ОС) полягає в здійсненні одного або ж кількох протиправних дій, включаючи:
- видачу членами ІК виборчих бюлетенів будь-яким громадянам з намірами надання їм можливості голосування за іншу особу;
- видачу членами ІК вже заповнених виборчих бюлетенів;
видачу членами ІК виборчих бюлетенів будь-яким громадянам з наміром, щоб вони в ході основного - голосування проголосували більше 1-го разу;
- друк виборчих документів невстановлених зразків;
- незаконну передачу іншим особам незаповнених виборчих бюлетенів;
- друк виборчих документів не передбаченими законом способами;
- будь-яку іншу фальсифікацію виборчих документів;
- внесення до виборчих документів навмисне неправдивих відомостей;
- впровадження виборчих документів, виготовленими не передбаченими законом способами;
- застосування завідомо підроблених виборчих документів;
- навмисне неправильний підрахунок виборчих голосів;
- свідомо сфальсифікована оголошення результатів діючих виборів;
- свідомо сфальсифікована встановлення виборчих підсумків.
З суб’єктивної сторони (СС) кримінальне правопорушення (по 158-й статті ККУ) кваліфікується прямим умислом. Щодо суб’єкта злочину (СЗ), то найчастіше їм виступає член ВК або інша особа при посаді, має безпосереднє відношення до виборчого процесу. Правда, здійснюючи протиправну передачу іншій особі незаповнених виборчих бюлетенів (1-я частина діючої статті ККУ), а також в ході здійснення маніпуляцій, викладених у 2-ї частини 158-ї статті КК України, СЗ може виступати будь-яка особа (яка досягла на момент скоєння УП 16-річного віку).
Що робити, якщо звинувачують в передачі помилкової інформації в органи обліку Держреєстру виборців або інших протиправних втручань у роботу Державного реєстру виборців
Звинувачення в передачі помилкової інформації в органи обліку ДРВ або інших протиправних втручань у роботу ДРВ – вельми неприємна ситуація. Якщо це вас торкнулося, то перше, що потрібно зробити – це не панікувати. Далі, щоб уникнути незаконних дій з боку правоохоронних органів, вам слід найняти грамотного адвоката. Адвокати юридичної компанії «Турій та Партнери» знають, як діяти в подібних ситуаціях і вести справи, що стосуються кримінальних правопорушень у виборчій сфері.