
Відповідальність за видання нормативно-правових актів, які зменшують надходження бюджету або збільшують витрати бюджету всупереч закону
Якщо вам потрібні послуги адвоката за статтею 211 КК України, натисніть обраний варіант месенжера або скористайтесь номером телефону вказаним на сайті. Досвід у юриспруденції з 2004 року.
Державна бюджетна система побудована на 2-х основоположних засадах неупередженого та справедливого розподілу суспільних багатств між територіальними громадами та громадянами. Саме про це йдеться у 95-й статті Головного Закону України (Конституції).
Варто зазначити, що соціальна значущість належного функціонування бюджетно-фінансової сфери позначена також тим, що легітимний процес контролю за використанням, розподілу та формування бюджетних коштів (далі за текстом – БС) є гарантією належної реалізації державою всіх своїх встановлених функцій.
Водночас основною базою ефективного функціонування бюджетної сфери вважають діяльність, пов’язану із затвердженням, розглядом, а також складанням бюджетів (у т.ч. та їх виконанням разом із розглядом звітів про їх виконання відповідними службовими особами). Правовою підмогою даної діяльності є видання відповідних нормативно-правових актів (далі – НПА), які маршрутизують фінансові ресурси відповідно до Закону.
Саме подібна сфера суспільних відносин і потребує особливого рівня охорони, зокрема кримінально-правових засобів. Особливо якщо йдеться про видання НПА, які зменшують надходження бюджету або ж збільшують його витрати всупереч чинним законам. За дане правопорушення настає виключно кримінальна відповідальність, санкції якої закріплено у 211-й статті чинного ККУ (Кримінального кодексу України).
Зміст |
Кримінальна відповідальність за статтею 211 КК України
Здійснюючи цей вид правопорушення шляхом видання посадовими особами НПА, які зменшують бюджетні надходження, або навпаки – збільшують їх витрати всупереч чинним законам (у разі, коли до предмета подібних діянь відносять БС у великих розмірах), винна особа може:
- позбутися волі на строк до 4-х років (додатково суд може позбавити цю особу права займатися певним видом діяльності або обіймати конкретну посаду на строк до 3-х років);
- отримати обмеження волі загальним строком до 5 років;
- бути оштрафовано на суму 1-4-х тис. НМДГ;
- засуджено до виправних робіт максимальним терміном до 2 років.
Вищезгадані санкції для зловмисників прописані в частині 1-й 211-й статті чинного УКУ.
У разі, коли наведені вище діяння здійснюються особами повторно або їх предметом виступають БС в особливо великих розмірах, для них обирається покарання у вигляді позбавлення волі максимальним терміном до 6-ти років (паралельно особа позбавляють права займатися певними видами діяльності або займати конкретні посади загальним терміном до 3-х років).
Підсумувавши вищевикладене, слід зазначити, що дії, за вчинення яких може настати кримінальна відповідальність за 211-ю статтею КК України – це видання НПА. Важливо наголосити, що такими актами в даному випадку є лише офіційні документи, прийняті безпосередньо уповноваженими на це суб’єктами нормотворення відповідно до форми та порядку, чітко встановлених на законодавчому рівні та які встановлюють правові норми для необмеженого кола осіб, а також розраховані на неодноразове застосування.
Тобто акти, що мають персональний характер і розраховані на одноразове застосування, не можна відносити до нормативно-правових. Тому, виходячи з положень 211-ї статті цього УКУ, можна сказати, що подібні акти не будуть предметом злочину.
Склад та кваліфікуючі ознаки кримінального правопорушення за 211 статтею КК України
Говорячи про об’єкт кримінального правопорушення за статтею 211 ККУ, то він ідентичний тому, що передбачено 210 статтею українського Кримінального кодексу.
У той час як об’єктивна сторона може допускати вчинення протиправних діянь виключно шляхом дій у формі видання (незаконними методами) розпорядчих чи нормативно-правових актів, що змінюють витрати та доходи бюджетів. Визначення обсягів, структури таких видатків та доходів державного та місцевих бюджетів є прерогативою виключно ОМС, а також ВРУ (Верховної Ради України).
Важливо уточнити, що під подібними виданнями розпорядчих актів чи НПА мають на увазі як одноосібне підписання, прийняття та складання таких документів службовими особами, і затвердження ними актів, затверджених певними органами колегіально.
Завершеним це УП вважається з того моменту, коли відповідна посадова особа видає такий нормативно-правовий акт. Важливо! На визначення закінчення кримінального правопорушення не впливатиме факт набрання/невступу даного акта в законну силу.
При цьому якщо видання подібних розпорядчих актів або НПА, які протиправно змінюють бюджетні витрати або доходи, поєднуються з фактичним застосуванням БС всупереч їх цільовим призначенням або в обсягах, що перевищують затверджені межі витрат або недотримання вимог щодо пропорційних скорочень фінансувань таких витрат, кваліфікувати протиправні дії слід уже разом із 210-ю статтею УКУ.
Виданням же НПА є підписанням посадовими особами (наділеними спец.повноваженнями) актів, які включають приписи, що вимагають обов’язкового виконання численним колом управлінських об’єктів (тобто юридичних і фізичних осіб). Також під ним слід розуміти затвердження (за допомогою конкретних наказів) службовими особами актів, схвалених/прийнятих на колегіальних нарадах певними органами (наприклад, міністерствами).
Торкаючись суб’єкта даного УП, важливо наголосити, що він спеціальний. Іншими словами – це особи, які перебувають на посаді (службові особи), включаючи:
- тих, що працюють в органах ІВ (виконавчої влади), які мають право своїми наказами затверджувати/видавати певні НПА;
- будь-яких службових осіб-розпорядників БС, які видають розпорядчі акти.
Суб’єктивна сторона (СС) виражена лише прямим наміром.
Щодо кваліфікуючих ознак УП, вчиненого за 211-ю статтею КК України, то це повторність подібних діянь, а також його розмір (великий або особливо великий).
Що робити, якщо звинувачують у виданні нормативно-правових актів, що зменшують бюджетні надходження або збільшують усупереч закону витрати бюджету?
Якщо Вас намагаються визнати винним за 211 статтею чинного УКУ, не варто панікувати. Слід пам’ятати, що запорукою сприятливого результату є допомогу грамотного адвоката. Важливо розуміти, що бюджетна сфера та все, що з нею пов’язано, є досить складною правовою нішою у судовому доведенні. Тому звинувачення ще не означає покарання.
Практикуючі адвокати юридичної компанії «Турій та Партнери» неодноразово стикалися з веденням подібної категорії справ. Їхній багатий досвід допоможе легко відстояти в правовій площині позицію невинності своїх клієнтів. Також з адвокатською допомогою буде зібрано всю необхідну доказову базу, яка може відіграти вирішальну роль у судовому процесі.