
Вимоги до тендеру в Україні
Для того, щоб скористуватися послугами із супроводу й оскарженню тендерів або отримати юридичні послуги, натисніть обраний варіант месенжера або скористуйтеся номером телефону вказаним на сайті. Досвід в юриспруденції з 2004 року.
З метою стимулювання добросовісної конкуренції, запобігання корупції та ефективного використання бюджетних коштів з 2016 року в Україні діє відкрита система публічних закупівель. Вона полягає у тому, що організатори торгів (органи влади, місцеве самоврядування, юридичні особи державної та комунальної форм власності, а також окремі підприємства стратегічних галузей економіки – енергетики, водопостачання, транспорту, зв’язку) повинні заздалегідь публікувати у відкритому доступі на авторизованих майданчиках Prozorro оголошення про намір придбати товари, замовити роботи чи послуги для громадських потреб.
Відтак представники бізнесу, що працюють у певній ніші та відповідають вказаним у тендерній документації критеріям, мають право надавати свої пропозиції: як, коли, за яку суму і на яких умовах вони готові забезпечити ці потреби. За результатами розгляду серед заявок обирається переможець, після чого замовник укладає з ним відповідний господарський договір.
Залежно від запланованої суми витрат, публічні закупівлі можуть проводитись у формі:
- добровільних торгів або співпраці напряму з виконавцем, з обов’язковим наступним розміщенням звіту в системі «Прозорро» – до 50 тис. грн.;
- спрощених закупівель – понад 50 тис. грн.;
- конкурентних закупівель (тендерів) – від 200 тис. грн. для послуг і товарів, від 1,5 млн. грн. для робіт.
Останні поділяються на:
- відкриті торги на загальних підставах;
- торги з обмеженою участю – подавати пропозиції можуть лише суб’єкти господарювання, що відповідають кваліфікаційним вимогам;
- конкурентні діалоги – передбачені для предметів, щодо яких неможливо встановити чіткі характеристики: наукових досліджень, юридичних послуг, створення програмного забезпечення тощо;
- переговорні процедури – здійснюються у виняткових випадках згідно зі ст.40 Закону №922-VIII, а саме: якщо торги двічі скасовувались через відсутність заявок, конкуренція в галузі відсутня з технічних причин, коли це необхідно для негайної ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, у разі купівлі газу чи електроенергії у постачальника останньої надії та ін.
Зміст |
Вимога у публічних закупівлях
При оформленні тендерної документації замовники зобов’язані:
- дотримуватись норм чинного законодавства;
- не допускати протиправної дискримінації учасників на всіх етапах конкурсу;
- створювати рівні умови для суб’єктів господарювання (резидентів та нерезидентів);
- забезпечувати прозорий, неупереджений та об’єктивний вибір переможця;
- запобігати корупційним ризикам і уникати можливостей для зловживань.
Помітивши певні невідповідності, учасники можуть захищати свої права наступними способами:
1) звертатися за роз’ясненнями;
2) подавати вимоги про усунення порушень;
3) оскаржувати тендерну документацію, рішення/дії/бездіяльність організатора закупівлі в постійну колегію Антимонопольного комітету;
4) звертатися до суду в разі незгоди з результатами розгляду скарги та/або після укладення договору з переможцем;
5) направляти заяви до правоохоронних органів при виявленні ознак корупційних злочинів, шахрайства, фальсифікації документів, інших кримінально караних діянь.
Як подати вимогу на тендер?
З моменту розміщення в системі «Прозорро» оголошення та додані до нього матеріали (умови відбору, критерії оцінки, технічна специфікація, проект договору) є відкритими для усіх користувачів. При цьому в кожній публікації зазначається календарний план, у якому вказується період уточнень. До дати його завершення зацікавлені особи мають право:
– надіслати запит про надання роз’яснень (наприклад, щоб дізнатися причини внесення тих чи інших пунктів, отримати більш детальну характеристику потрібних товарів чи послуг, і т.п.);
– пред’явити вимогу про усунення незаконних чи дискримінаційних положень шляхом їх виправлення або виключення з тендерної документації.
Щоб подати звернення, потрібно увійти на відповідний інтернет-майданчик під власним логіном і паролем (можна з правами «гість»), на сторінці відповідної закупівлі перейти у вкладку «обговорення» (для запитань), або у вкладку «вимоги/скарги», заповнити спеціальне поле та опублікувати допис.
Форма і зміст таких звернень законодавством не регулюється, тож їх можна складати у довільному порядку. Однак, для уникнення непорозумінь і збереження часу, варто одразу додати посилання на конкретні статті нормативних актів, які були порушені замовником, викласти факти, що свідчать про обмеження конкуренції, аргументувати свої висновки.
Строки розгляду вимог
На відміну від скарг в АМКУ, які є платними, та подаються виключно на тендери й лише учасниками, вимоги доступні для всіх, безкоштовні та поширюються також на процедури спрощених закупівель. Розглядати й надавати відповіді на них зобов’язана уповноважена особа або представник тендерного комітету Замовника (відповідно до змін, прийнятих у 2020 році, комітети зможуть працювати лише до 01 січня 2022 року).
За ст.14 Закону, період уточнень по спрощених закупівлях складає не менше 3 робочих днів. Роз’яснення / рішення про прийняття чи відхилення вимог повинні бути оприлюднені організатором протягом 1 дня з моменту їх реєстрації в системі. Якщо в оголошення чи конкурсну документацію вносяться зміни, термін подачі заявок продовжується щонайменше на 2 дні.
Порядок звернення за роз’ясненнями або з вимогами щодо конкурентних закупівель (тендерів) регулюється ст.24 Закону. Цією нормою передбачені наступні строки:
- подання запитань/вимог – не пізніше, ніж за 10 днів до кінця приймання пропозицій;
- розгляд і публікація роз’яснень/нової редакції документів – протягом 3 днів;
- після внесення змін в документацію прийняття ставок продовжується до 7 днів.
Ігнорування запитів чи вимог, а також порушення встановлених термінів автоматично зупиняє перебіг закупівлі до моменту оприлюднення відповіді. Водночас за таку бездіяльність уповноважену особу Замовника може бути притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу в сумі 1700 грн., повторно – 3400 грн. (ст.164-14 КУпАП).
Оскарження тендеру
Якщо учасник публічної закупівлі не погоджується з рішенням організатора, або ж пропустив період уточнень, він може подати в колегію АМКУ скаргу:
- Не пізніше, ніж за 4 робочі дні до кінця прийняття пропозицій:
- на положення документації;
- на відмову усувати порушення;
- на роз’яснення або умови, які обмежують конкуренцію.
Зміни з ініціативи замовника дозволяється оскаржувати й після спливу цього періоду.
- Протягом 10 робочих днів з моменту, коли суб’єкт господарювання міг дізнатися про порушення його прав, але до моменту укладання договору з переможцем:
- на незаконне відхилення пропозиції;
- на результати оцінки.
- Протягом 5 днів після розміщення протоколу про розгляд пропозицій –
- якщо ціна предмета торгів перевищила 133 000 євро для товарів/послуг або 5 150 000 євро для робіт.
Час розгляду скарг складає 10 (у виняткових випадках – до 20) днів з моменту їх реєстрації. Рішення приймається на відкритому засіданні, участь у якому можуть брати всі зацікавлені особи. Якщо вимоги учасника будуть задоволені, йому повертають грошовий внесок, а Замовник зобов’язаний виконати припис колегії у 30-денний строк. Такий же період надається сторонам для оскарження рішення АМКУ, з яким вони не згідні, у суді.
Юридичний супровід тендерів
Впровадження в Україні конкурентних торгів – важливий крок у розвитку громадянського суспільства. Окрім можливості контролювати витрати бюджету, система Prozorro дозволяє компаніям та окремим підприємцям брати учать у забезпеченні потреб держави, місцевого самоврядування, територіальних громад, казенних і комунальних підприємств, організацій, установ. Це один із дієвих механізмів оцінки спроможності конкурентів, розширення ринку збуту, пошуку надійних контрагентів.
Правове регулювання даної сфери лише формується, а на практиці все ще виникають колізії та прогалини. З урахуванням численних зауважень, у 2020 році в Закон «Про публічні закупівлі» було внесено багато змін стосовно проведення конкурсних процедур, механізмів врегулювання конфліктів, вдосконалення роботи електронної системи, усунення корупційних ризиків.
Щоб отримати шанс на перемогу у тендері, учасник повинен не лише запропонувати вигідні умови співпраці, а й дотриматися усіх вимог закону і формальностей, встановлених Замовником. Саме тому найкраще доручити ведення цих справ кваліфікованому спеціалісту. Володіючи необхідними знаннями та досвідом, юрист по тендерах зможе професійно надати комплексну допомогу в даному напрямку, а саме:
- детально проаналізувати тендерну документацію на відповідність законодавству;
- звернутися за роз’ясненнями та/або подати вимогу про усунення порушень;
- скласти аргументовану скаргу в АМКУ, зібрати підтверджуючі документи;
- перевірити правильність заповнення конкурсної пропозиції;
- проконсультувати з питань, пов’язаних з електронними торгами.
Ці та інші послуги у сфері тендерних закупівель Ви можете отримати, звернувшись в юридичну компанію «Турій і Партнери» за телефоном, вказаним на сайті.