Як оскаржити закупівлю?
Останнє оновлення 2024-02-18
Для того, щоб отримати послуги адвоката із супроводу й оскарженню тендерів, натисніть обраний варіант месенджера або скористуйтеся номером телефону вказаним на сайті.
Умови проведення торгів на придбання товарів, послуг, робіт за рахунок державного і місцевих бюджетів в Україні регулюються Законом №922-VIII «Про державні закупівлі». Він був прийнятий 25.12.2015 р. на виконання одного з базових зобов’язань Угоди про асоціацію з ЄС, і з тих пір є головним нормативним актом в даній сфері господарських правовідносин.
Для усунення технічних і юридичних колізій, зниження корупційних ризиків та захисту інтересів сторін в документ періодично вносяться зміни. У 2020 році правок зазнали процедури оскарження: були скорочені терміни, спрощений механізм розгляду, затверджений актуальний порядок оплати за подачу скарг через електронну систему, багато процесів автоматизувались. Завдяки такому підходу значно зменшилася кількість зловживань, сервіс став більш зручним і стабільним як для держструктур, так і для бізнесу.
В даний час дотримання принципів законності, прозорості, рівності, неупередженості забезпечується через моніторинг торгів органами фінансового контролю та вільний доступ громадськості до інформації, опублікованої на порталі ProZorro. Рішенням поточних суперечок між сторонами займається Антимонопольний комітет.
Учасники можуть відстоювати свої права 2 способами:
- Пред’являти вимоги.
- Подавати скарги на дії / бездіяльність замовників.
Щоб домогтися бажаного результату, заявнику необхідно правильно оформити документацію і відправити її в терміни, передбачені законом. При відсутності досвіду, а також в складних ситуаціях виконання цих завдань краще довірити кваліфікованим фахівцям.
Зміст |
Пред’явлення вимоги
Складаючи проект договору і текст оголошення про майбутню закупівлю, уповноважений співробітник державного або комунального закладу, підприємства, організації може не володіти повною мірою відомостями про характеристики товарів / послуг / робіт, допускати помилки при описі, включати пункти, що ведуть до дискримінації учасників або обмеження конкуренції . Щоб усунути подібні недоліки, зацікавлені особи в період уточнення інформації мають право відкрито звернутися до замовника через електронну систему (без ідентифікації особистості):
- для отримання роз’яснень з приводу оголошення;
- з вимогою усунути порушення.
Період уточнення для спрощених закупівель має становити не менше 3 робочих днів. У торгах він закінчується не пізніше ніж за 10 днів до фінальної дати прийняття пропозицій.
Вимоги, а також прохання про роз’яснення публікуються в системі автоматично. Представник держустанови повинен розглянути їх протягом 1 робочого дня. Кожне внесення поправок в оголошення продовжує термін подачі пропозицій на 2 робочих дня для спрощених, і до 7 днів для всіх інших тендерів. Приводом для змін можуть бути:
- зауваження учасників;
- ініціатива самого замовника;
- приписи контролюючого органу (фінансової інспекції).
Якщо замовник не встигає своєчасно надати роз’яснення, хід закупівель призупиняється, а після додавання таких продовжується на 7 днів.
Зміни до документації відображаються в системі в хронологічному порядку, додатково в ProZorro повинні бути додані файли з порівняльним аналізом нормативних положень.
У разі відхилення тендерної пропозиції учасника не пізніше наступного дня надсилається відповідне повідомлення. Після цього він може зажадати від замовника пояснень з приводу того, що саме в його заявці не відповідало умовам і вимогам до товару / послуги. На таке питання автор публікації повинен відповісти протягом 3 днів, використовуючи для спілкування електронну систему закупівель.
Належними підставами для відмови є:
- невідповідність пропозиції умовам, недотримання вимог до предмету закупівлі;
- відсутність обов’язкового забезпечення пропозиції, якщо воно було передбачено;
- небажання переможця підписувати договір за підсумками тендеру;
- відмова даного учасника від укладення угоди з цим замовником більше 2 разів протягом одного року, що передує дню публікації оголошення про спрощений конкурсі.
Якщо ж в умовах прописані незаконні вимоги, які замовник відмовляється міняти, порушується свобода конкуренції, відбулося безпідставне відхилення пропозиції або виникла інша проблема, захистити права можна, звернувшись в уповноважений орган з вирішення суперечок.
Подача скарги
Порядок оскарження процедурних порушень і результатів державних торгів регулюється ст.18 Закону. Відповідно до цієї норми, обов’язок по розгляду скарг про недотримання законодавства в сфері державних закупівель покладається на адміністративну колегію Антимонопольного комітету України. Ця колегія складається з 3 державних уповноважених, включаючи голову, а її рішення приймаються від імені АМКУ.
Суб’єктами оскарження до моменту розкриття пропозицій можуть бути всі зацікавлені користувачі системи ProZorro, після – тільки конкурсанти оспорюваного тендеру.
Скарга і додані до неї матеріали подаються в електронній формі через той же авторизований майданчик, який використовувався для участі в закупівлі. У ній повинні міститися такі відомості:
- найменування, місцезнаходження замовника і фізичної або юридичної особи, незгодного з умовами / відмовою / результатами;
- причини оскарження, посилання на порушення процедур і неправомірні рішення, опис фактичних обставин, що підтверджують матеріали (копії повідомлень, скріншоти, текстові та графічні файли);
- вказівка, які саме права та охоронювані законом інтереси заявника були порушені, які рішення, дії або бездіяльність з боку замовника, його представників, інших господарюючих суб’єктів суперечать чинному законодавству (варто перерахувати пункти, статті нормативних актів, що стосуються даної справи);
- вимоги суб’єкта оскарження, підстави для їх задоволення.
Плата за подачу скарги стягується з заявника в момент її додавання в систему, і до прийняття рішення зберігається на спеціальному рахунку адміністратора. Якщо за підсумками розгляду спору заявник матиме рацію, сума повертається йому. У разі відмови задовольнити скаргу, а також при її невідповідності чинним нормам, гроші зараховуються в бюджет (п.12 Порядку). Розрахунки проводяться за допомогою електронних сервісів державного банку або за безготівковим переказом.
Сума мита залежить від очікуваної вартості предмета закупівлі або його частини (лота), а в окремих випадках є фіксованою. Згідно з Постановою Кабінету Міністрів України №292 від 22.04.2020г., Ця плата становить 0,3% від планової ціни, але не менше 2 000 і не більш як 85 000 грн. Після переказу коштів на рахунок адміністратора за скаргою миттєво заводиться реєстраційна карта з датою, часом, ідентифікаційним номером, реквізитами закупівлі. Все це автоматично публікується в системі прозорих закупівель, одночасно відправляється іншій стороні і в адміністративну колегію АМКУ.
Що робити замовнику?
У момент реєстрації скарги в системі ProZorro і до прийняття по ній рішення конкурсний процес призупиняється, і замовнику заборонено вчиняти будь-які дії – не можна приймати або відхиляти пропозиції, вибирати переможців, укладати договори, скасовувати закупівлю або переговорну процедуру, визнавати тендер таким, що не відбувся, формувати звіт.
Єдине, що можна зробити – це прийняти заходи по усуненню порушень, зазначених у скарзі, протягом 1 робочого дня повідомити про це в АМКУ і розмістити в системі електронного підтвердження. В результаті колегія прийме рішення припинити розгляд скарги, а процедура закупівлі буде розблокована.
Терміни оскарження тендеру
Відповідно до ч.8 ст.18 Закону «Про державні закупівлі», часові межі подачі скарг складають:
- на тендерну документацію, рішення, дії / бездіяльності – від дати публікації оголошення до 4 дня перед закінченням подачі пропозицій;
- за результатами оцінки пропозицій – протягом 10 днів з моменту, коли суб’єкт дізнався про порушення своїх прав, але до укладення угоди між замовником і переможцем;
- по протоколу розгляду пропозицій на оголошення в міжнародному форматі (в євро, на англійській мові) – на протязі 5 днів від дати публікації цього протоколу.
Не пізніше 3 робочих днів від автоматичної публікації реєстраційної карти в системі адміністративна колегія АМКУ приймає рішення про прийняття скарги до розгляду, залишення її без розгляду або припинення справи. Замовнику та заявнику з цього приводу відправляються електронні оповіщення.
Термін розгляду становить 10 робочих днів з моменту прийняття, але за вмотивованим рішенням уповноваженого органу він може бути продовжений до 20 днів.
Розгляд проходить гласно на відкритому засіданні колегії, при необхідності – із залученням експертів і фахівців. Заявник, замовник, їх законні представники можуть бути присутніми при цьому особисто, або брати участь в інтерактивному режимі (телефон, відеозв’язок). Також дозволяється вести запис того, що відбувається. Резолютивна частина рішення АМКУ оголошується публічно, а повний текст розміщується в системі. Воно вступає в силу в момент проголошення і є обов’язковим для всіх учасників.
Рішення АМКУ щодо тендерних закупівель може бути оскаржене в окружному адміністративному суді міста Києва протягом 30 днів після його прийняття, або має бути виконано в той же термін.